Wikia

Plinio CarteriEdit

BiografieEdit

Plinio Gandenzio Angelo Carteri werd op 15 juni 1895 te Valeggio sul Mincio geboren als zoon van Albino en Theordora Nicoleto. Carteri was als pisterenner vooral actief in snelheidswedstrijden en hij werd in 1914 Italiaans sprintkampioen bij de amateurs voor Piralla en Benzoni. Hierdoor verdiende hij zijn selectie voor het wereldkampioenschap in Kopenhagen. Het uitbreken van de oorlog betekende echter het wereldkampioenschap snelheid bij de amateurs op de velodroom Ordrup van Kopenhagen werd opgeschort.

In januari 1915 werd Carteri onder de wapens geroepen en opgeleid als soldaat bij het 2de Regiment Bersaglieri. Vanaf september 1915 werd hij ingezet bij alle veldslagen van zijn regiment in Friuli.

In de nacht van 24 op 25 januari 1916 moest Plinio Carteri in een groep van verkenners van het 2de Regiment Bersaglieri de wacht houden in de loopgraven bij Oslavia. De patrouille werd ontdekt door de Oostenrijkse troepen bij het afvuren van een lichtraket. Na het zware vuurgevecht slaagden slechts twee soldaten terug te keren. Carteri werd getroffen door het vijandelijk machinegeweervuur en werd als vermist opgegeven. In Oslavia is in 1938 een herdenkingsmomument gebouwd voor de overblijfselen van 57.740 soldaten (waarvan ongeveer 36.000 onbekenden), gevallen in de gevechten rond Gorizia en op de Isonzo.

Plinio Carteri stuurde tientallen brieven naar zijn ouders en broer Alessandro die ook onder de wapens was. Hij sprak daarin nooit over de gevechtsacties, maar probeerde hen gerust te stellen door over de eentonigheid van het soldatenleven te berichten en enkel over de koude in loopgraven te klagen. Voor Kerstmis 1915 liet hij in één van zijn laatste brieven doorschemeren dat hij er aan dacht om na meer dan een jaar niet meer gekoerst te hebben, een nieuwe wielerlicentie te nemen. Hij eindigde zijn brieven altijd met het uitbundige: “Ik stuur je een miljoen kussen, uw Plinio”.

Carteri Plinio 03.jpg
Carteri Plinio Militari Caduti nella Guerra 1915-1918.jpg

Albo dei Caduti della Grande Guerra

UitslagenEdit

1914 – amateurEdit

  • 03-06-1914: 1ste Nationaal Kampioenschap snelheid, amateurs
  • 28-06-1914: 1ste Criterium Dilettanti, 5 km-koers, Mantova
  • 30-06-1914: 2de Gran Premio Mantova

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki