Wikia

Paul SteinbachEdit

BiografieEdit

Steinbach Paul OVL1.jpg

Mémoire des Hommes

Le Matin 1905-06-05.jpg

Le Matin, 05-06-1905

Union vélocipédique de France bulletin officiel 1913-12 2.jpg

Bulletin officiel de l’U.V.F., 12-1913

La Lanterne 1914-07-14.jpg

La Lanterne, 14-07-1914

L'Auto-vélo 1917-08-07.jpg

L’Auto-vélo, 07-08-1917

Albert Paul Steinbach werd geboren op 3 mei 1885 te Langres (Haute-Marne) als zoon van Philippe Steinbach en Marie Pécheur. Ook zijn vader was als wielrenner actief geweest. Als renner is Paul Steinbach weinig terug te vinden, maar wel won hij op de Piste Municipale in 1905 een 5 km-koers voor Georges Lutz. Maar Steinbach was veel bekender als lid van de Commission de préparation militaire van de U.V.F. en als wedstrijdcommissaris in de Tour de France. In het burgerleven was hij handelaar - industrieel.

Steinbach was als commissaris betrokken bij het incident met Emile Engel die na de achtste rit van de Tour de France 1914, Perpignan-Marseille, werd uitgesloten omdat hij na een val veroorzaakt door Octave Lapize, de wedstrijdleiding gewelddadig aanpakte. Overeenkomstig het reglement zetten de commissarissen Engel onmiddellijk uit koers. Paul Steinbach werd op 2 augustus 1914 gemobiliseerd als adjudant bij het 8ste Regiment Huzaren en kreeg op 24 april 1915 een overplaatsing als adjudant naar 9de Regiment Huzaren. Hij werd leerling-piloot bij het vliegwezen op 25 december 1915 en werd op 25 juni 1916 piloot en onderluitenant van het 9de Regiment Huzaren gedetacheerd bij het vliegwezen. Op 30 juni 1917 kreeg hij een vermelding in het legerorder.

Paul Steinbach stortte op 28 juli 1917 in de buurt van Hondschoote (Nord) neer van een hoogte van 1000 m. Zijn weduwe Suzanne Hubert bleef met een zoontje achter. Hij kreeg de eervolle vermelding “Mort pour la France” en het “Croix de Guerre”.

Zijn naam staat ook op Mémorial international in de Notre-Dame-de-Lorette te Ablain-Saint-Nazaire (Pas-de-Calais). Pittig detail: op de Duitse verlieslijsten van “Verein für computergenealogie” staan maar liefst 105 Duitse soldaten met dezelfde naam...

UitslagenEdit

1905Edit

  • 04-06-1905: 1ste in 5 km koers, Piste Municipale

1906Edit

  • 22-04-1906: 4de in handicapkoers, 20 km, U.V.L.

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki