Wikia

Léon FlamengEdit

Flameng Masson.jpg

Flamang en Masson, 6 medailles op de Olympische Spelen 1896

Flameng,Léon WOI.jpg
Flameng,Leon OVL.jpg

Mémoire des Hommes

Flameng,Leon MON.jpg

Léon Marie Flameng werd geboren te Parijs op 30 april 1877 als zoon van Auguste Flameng en Claire Simon. Hij was een deelnemer van de eerste Olympische Spelen in Athene in 1896.

Hij nam deel aan de 333 meter sprint, de tijdrit van 2000 meter, de 10 km en de 100 km. Hij won de 100 km in een tijd van 3:08:19,2 met 14 ronden voorsprong op de tweede. Dit was een indrukwekkende prestatie temeer omdat Flameng gedurende de wedstrijd nog zwaar gevallen was. Bij het hijsen van de Franse vlag voor zijn overwinning namen de toeschouwers hun hoofddeksels af als teken van respect. Nooit voordien was bij het hijsen van de vlag een winnaar dergelijk eerbetoon te beurt gevallen. Er waren minstens 20000 toeschouwers in de velodroom, waaronder de Griekse koninklijke familie.

Na dit succes nam Flameng deel aan nog drie andere wedstrijden en behaalde hij nog twee medailles. Hij behaalde zilver op de 10 km, na zijn landgenoot Paul Masson. Op de 2 km eindigde hij derde en in de kortste afstand, de 333 meter sprint, moest hij genoegen nemen met een gedeelde vijfde plaats.

In 1898 was hij individueel beroepsrenner. Na zijn wielercarrière bleef hij ongehuwd en werd hij letterkundige.

Hij werd in november 1898 als dienstplichtige ingedeeld bij het achtste regiment artillerie en ging in december 1914 over naar het vliegwezen als waarnemer. Hij behaalde zijn brevet als militair piloot op 12 januari 1916 en werd ingedeeld bij de Tweede Luchtvaartgroep. Op 21 juni 1916 werd zijn vliegtuig geraakt boven Verdun, zijn passagier werd gedood en hij zelf kreeg een kogel in het gezicht. Hij slaagde erin om zijn vliegtuig aan de grond te zetten. Hij wordt op 22 juni overgebracht naar het ziekenhuis van Vadelaincourt. Flameng werd tot sergeant benoemd op 12 juli 1916. Na zijn herstel keert hij op 3 september terug naar het front en neemt deel aan aanvallen op Thionville, Rombach en Hayange.

Léon Flameng overleed te Ève na motorpech bij een proefvlucht van een nieuw model tweedekker op 2 januari 1917. Hij kreeg naast een vermelding in dagorder ook het “Croix de guerre”. Hij is begraven op de gemeentelijke begraafplaats van Ermonville en zijn naam prijkt ook op een gedenkplaat voor piloten.

UitslagenEdit

  • 08-04-1896: 1ste Olympische Spelen, piste, 100 km, Athene
  • 00-04-1896: 2de Olympische Spelen, piste, 10 km, Athene
  • 11-04-1896: 5de Olympische Spelen, piste, Sprint, Athene

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki