Wikia

Karl SchmidtchenEdit

Verlustlisten 1. Weltkrieg, page 8267 Schmidtchen Karl (Berlin)

Verlustliste

Verlustliste

Karl Fritz Smidtchen werd geboren op 21 november 1891 te Berlijn VII als zoon van Oskar August Schmidtchen en Johanne Ernestine Weigl. Hij was de jongere broer van Franz Schmidtchen, nog een renner die in de Eerste Wereldoorlog stierf.

Hij was soldaat bij de 12de Compagnie van het 3de Baltaljon van het 33ste Fuselierregiment en werd op 20 augustus 1915 als vermist gemeld in de Verlustliste, die dit op 18 juli 1918 omzette naar gesneuveld. Ondertussen was al gebleken dat hij sneuvelde op 24 juli 1915 in Waski bij Narew (nu Polen) en werd zijn overlijden in de registers van Berlijn X overgeschreven op 11 oktober 1915. In de overlijdensakte staat hij als “Radfahrer” vermeld.

Hij stond ingeschreven als deelnemer aan het Wereldkampioenschap Snelheid voor Amateurs te Kopenhagen op 4 augustus 1914. De wedstrijd werd geannuleerd wegens de politieke spanningen en het begin van de oorlog.

Volgens Coups de Pédales (*) was er een Kurt Schmitchen die deelnam aan de Wereldkampioen-schappen snelheid te Berlijn in 1913 (23 en 24 augustus). Mogelijk gaat het om dezelfde renner. Om de verwarring nog groter te maken werd zijn naam in de pers ook geschreven als Carl Smitchen.

Zijn naam staat vermeld op het gedenkteken aan de Rütt-Arena te Berlijn, dat in maart 1927 werd onthuld en de namen van gesneuvelde wielrenners uit Berlijn bevat (Willi Liese, Willi Trinks, Fritz Finn, Fritz Stellbrink, Alfred Starke, Otto Rieger, Franz Schmittchen, Otto Theiss, Karl Schmidtchen, Bruno Demke, Willi Theiss, Hans Schwentke). Zijn naam werd in de pers ook geschreven als Carl Smitchen.
Monument Walter Rutt velodroom, Berlin

Walter Rütt-blogspot

UitslagenEdit

  • Geen uitslagen bekend.

BronnenEdit