Wikia

Georg ChâtelEdit

BiografieEdit

Les-timbres-perfores-en-alsace-lorraine-1876-1918
Boeing inspiré par Aviatik mythe ou réalité
Vorarlberger Landes-Zeitung, 1893-09-18, Seite 2

Vorarlberger Landes-Zeitung, 18-09-1893

Georges “Georg” Châtel werd in 1874 geboren in Mulhouse (of Mühlhausen) in de Elzas dat sinds de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 bij Duitsland was gevoegd. Châtel kwam uit de pionierstijd van het wielrennen. Hij was als jonge wielrenner ook in Zürich actief en werd in 1892 als amateur Zwitsers kampioen op de veiligheidsfiets. In 1893 werd hij in de tweede internationale wedstrijden van het Oostenrijkse Bregenz aangekondigd als één van de Duitse toprenners met E. Harting, Hans Huber en Heinrich Roth. Hij was in 1893 ook Duits recordhouder over 100 km op de weg (in 3 uur en 6 minuten). Meer uitslagen zijn nog niet teruggevonden.

Na zijn fietscarrière werd hij in 1894 eigenaar van een grote fietsenhandel in Mühlhausen. Nadien waagde hij zijn kans in motor- en automobielrennen en om vanaf 1901 zelf met de bouw van auto’s te beginnen in de werkplaatsen van Burzweiler. Zijn automobielwerkplaats had zoveel succes dat hij enkele jaren later meerder filialen had in verschillende steden in de Elzas.

Met zijn sportieve en zakelijke ondernemingsgeest was de logische volgende stap was (zoals ook voor andere renners) de overstap naar het vliegwezen. Op vrijdag 10 december 1909 werd de “Aviatik GmbH”, een maatschappij voor de aankoop en verkoop van vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, het organiseren van wedstrijden en het produceren van toestellen onder licentie. De directeur was Jules Spengler met twee vennoten: Georges Châtel (als technisch directeur) en Heni Jeannin. Het startkapitaal van de onderneming bedroeg 30.000 mark, nauwelijks genoeg voor twee vliegtuigen. De fabriek was eerst gevestigd in Burzweiler (Bourtzwiller). De fabriek Aviatik was gespecialiseerd in lange afstandsvluchten en verschafte werk aan 300 arbeiders.

Bij het uitbreken van de oorlog werd er bij Mühlhausen een slag uitgevochten. Georg Châtel weigerde zijn villa net buiten de stad te verlaten. Op 9 augustus 1914 vernietigde een granaatinslag vernietigde de villa en hierbij kwamen Châtel en zijn vrouw om het leven.

UitslagenEdit

1893Edit

  • 17-09-1893: 1ste Hauptfahren 5000 m (veiligheidsfiets), Bregenz (piste)

BronnenEdit