Wikia

Emile Coulonge Edit

Coulonge Emile OVL.jpg

Mémoire des Hommes

Le Matin 1914-03-15.jpg

Le Matin, 15-03-1914

Coulogne & Lapize.jpg

Lapize en Coulonge - La vie au Grand Air, 15-09-1917

BiografieEdit

Emile Joseph Coulonge werd op 17 maart 1893 te Belfort geboren als zoon van Alfred Coulonge en Emilie Clouet.

In 1912 is Coulonge voor het eerst terug te vinden in wedstrijden voor verschillende categorieën. Op 29 september 1912 werd hij door een val uitgeschakeld in het Championnat de l’Est voor onafhankelijken te Mandeurs. In 1913 schreef hij zich in voor de monsterrit Paris-Bordeaux van 14 en 15 augustus, maar hij kwam niet aan de start (591 km, gewonnen door François Lafourcade). Meer resultaten in wielerwedstrijden zijn nog niet teruggevonden.

Vermoedelijk volbracht Coulonge in 1914 zijn militaire dienstplicht en was hij in maart 1914 betrokken in een incident waarbij een Frans vliegtuig tijdens een sneeuwstorm de Duits-Franse grens overschreed en over het Duitse Elzasgebied vloog. Op 12 november 1915 behaalde hij zijn vliegbrevet.

Emile Coulonge was sergeant-piloot bij de 1ste Groupe d’Aviation in de luchtwapenschool (école de tir aérin) van Cazeaux. Als piloot kreeg hij twee vermeldingen en ontving hij ook het Croix de Guerre.

Coulonge overleed op 20 april 1917 te Cazeaux (Gironde) aan de gevolgen van een vliegtuigongeval in bevolen dienst. Het overlijden werd overgeschreven in Belfort op 27 april 1917 met de eervolle vermelding “Mort pour la France”. Hij werd begraven op de militaire begraafplaats van Arcachon (graf 62). Zijn naam staat op oorlogsmonument in Belfort.

UitslagenEdit

1912Edit

  • 15-07-1912: 1ste Seloncourt, juniors
  • 21-07-1912: 12de Valentigney
  • 15-09-1912: 20ste Champigny (50 km, débutants) (Champigny-Coubert-Champigny)

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki