Wikia

Auguste FossierEdit

BiografieEdit

Auguste Fossier werd geboren op 28 juli 1873 te Pontfaverger (Marne). Fossier maakte deel uit van de renners van het eerste uur en koerste met Médinger, Bouhours, Antony, Charron... Hij was een specialist in snelheidswedstrijden en kende zijn glorieperiode toen hij besloot een monsterverzet van 14 meter te gebruiken. Vanaf dat ogenblik werd hij bijna onklopbaar, hetgeen hem van het publiek de bijnaam “Le Français volant” opleverde. Rond 1900 stopte Auguste Fossier met koersen en begon hij een fietsenhandel, die een uitstekende reputatie genoot. Hij werd ook gangmaker in halve fond-wedstrijden.

Fossier werd vanaf de eerste dag gemobiliseerd en toegewezen als cyclist bij de 3de Conseil de Guerre. Toen hij door tyfus getroffen werd moest hij de dienst verlaten. Net toen zijn gezondheidstoestand leek te verbeteren, overleed hij op 31 mei 1915 in zijn sterfbed in het ziekenhuis Villemin in het tiende Parijse arrondissement waar hij voor behandeling was opgenomen. Auguste Fossier liet een vrouw en drie kinderen na.

Fossier Auguste.jpg

bron: Mémoire des Hommes

Uitslagen Edit

1901Edit

  • 19-09-1901: uitgeschakeld 8ste reeks herkansingen GP de Paris, snelheid, velodroom La Cipale, Vincennes

Bronnen Edit

Around Wikia's network

Random Wiki