Wikia

Alwin VaterEdit

Alwin Vater werd geboren op 21 september 1869 in Elberfeld. Hij was een Duitse wielrenner en schaatser.

Alwin Vater groeide op in Karlsruhe en werd na zijn middelbare studies koopman. In 1884 leerde hij fietsen op een hoge bi die hij in 1887 verwisselde voor een “veiligheidsfiets” van Opel. Hij deed eerst aan baanwielrennen.

Vater verhuisde in 1890 naar Frankfurt en werd lid van de Frankfurt Bicycle Club, waar hij werd begeleid werd door de latere wereldkampioen August Lehr. In 1890 werd hij voor de eerste keer Duitse sprintkampioen bij de amateurs, een titel die hij in 1891 hernieuwde. In 1892 hij was Europees kampioen. Ondertussen vestigde hij ook verschillende Duitse records. In 1894 won hij wedstrijden in Italië (Turijn, Milaan en Brescia).

Vater was niet alleen actief in de wielersport, maar beoefende ook andere sporten, zoals schermen en voetbal. In 1893 was hij kampioen in het snelschaatsen: 1500 meter in 3 minuten en 47 seconden.

In 1894 trok Alwin Vater zich terug uit het actieve wielrennen. Tijdens zijn frontverlof stierf hij na een tramongeval op 15 februari 1918 in Straatsburg (met dank aan mevrouw Gudrun Vater, achterkleindochter van Alwin).

ErelijstEdit

  • 1890: 1ste Nationaal Kampioenschap, Sprint, Amateurs
  • 1891: 1ste Nationaal Kampioenschap, Sprint, Amateurs
  • 1892: 1ste Europees Kampioenschap, Sprint, Amateurs

BronnenEdit